• Benno’s inspiratieworkshops – 15 januari 15.20-17.00 uur

Nieuwe workshops in semester 1 schooljaar 2018 – 2019: 1 oktober en 10 december 2019.

 

  • Innoverend en inspirerend doceren BPH 05A01

    Bas Naber & Katja Pasman (HvA Academie)

    Leren op school lijkt steeds verderaf te staan van persoonlijke drijfveren en interesses van studenten. En van docenten! Ondanks goede bedoelingen en verspreide initiatieven, overheerst in het onderwijs een marktgerichte benadering: ‘klaarstomen voor de arbeidsmarkt’, afleveren met beperkt opgevatte ‘competenties’. Geen wonder dat studenten zich (moeten) gedragen als consumenten en docenten als leveranciers. Het zou in leren (en onderwijzen) óók moeten gaan om jezelf als mens verhouden tot de wereld waarin we leven, en via betekenisvolle ervaringen je eigen weg daarin vinden. Een professional die werkt en leert met hoofd, hart en handen.

  • Willen we studenten op die manier laten leren, dan vraagt dat van docenten om te ontleren, als vanzelfsprekend aangenomen didactische principes kritisch te herzien, persoonlijke inspiratie en drijfveren te hervinden en die in te zetten in de eigen onderwijspraktijk. Waar sta jij als docent in de wereld, wat draag je bij, waar doe je het voor, en voor wie?

    In deze workshop van Katja Pasman (HvA Academie) en Bas Naber ga je met deze vragen aan de slag. Antwoorden onstaan door met creatieve middelen je eigen leerlijn te visualiseren, analyseren en door te trekken naar de toekomst. Respons van andere deelnemers brengt je verder. Je eindigt met een helder(der) beeld van je hoogstpersoonlijke drijfveren, en hoe je die toepast in jouw maatschappelijke rol: welk soort docent wil jij zijn?

  • To nudge or not to nudge – wat is het en hoe werkt het? BPH 05A02

    Robert Nijhof

    Communiceren is beïnvloeden. En dit kan op vele manieren, denk aan nudging, framing, priming en andere technieken. Maar wat houden deze technieken precies in, en waarom zouden ze werken? In deze workshop door Robert Nijhof verkrijg je inzicht in de psychologische werking van nudging en andere beïnvloedingstechnieken.
    Aan de hand van sprekende voorbeelden worden deze technieken besproken en verduidelijkt.
    Daarna gaan we kijken of en hoe we bepaalde technieken kunnen toepassen op een voor ons zeer bekende doelgroep: studenten.

  • Leer jezelf en anderen begrijpen vanuit hun drijfveren en waardesystemen BPH 05A07

    Jenny ter Horst
    Altijd al nieuwsgierig geweest naar wat mensen drijft en hen motiveert? En wat juist niet? De Spiral Dynamics theorie van Graves maakt duidelijk wat de basis-drijfveren zijn die jouw gedrag (en dat van anderen) bepalen. Aan de hand van zeven kleuren krijg je inzicht in de communicatie-,denk- en handelingsvoorkeuren van mensen en de ontwikkelingsgeschiedenis erachter. Snap je eindelijk waarom je voor bepaald gedrag allergisch bent en waarom sommige mensen het beste/ slechtste bij je naar boven halen en vice versa. Voor iedereen die zichzelf en anderen beter wil leren begrijpen.

  • Internetkritiek na Cambridge Analytica BPH 05A15

    Geert Lovink (FDMCI Lector Netwerkcultuur)

    Sinds de economische recessie van 2008 en de snelle verspreiding van de smartphone en sociale media platformen is de internetkritiek als genre eindelijk doorgebroken. In Nederland kijkt men vooral naar Amerikaanse auteurs die buiten de academische wereld aktief zijn zoals Andrew Keen, Evgene Morozov, Nicholas Carr, Jaron Lanier en Sherry Turkle. In deze workshop zal ik ingaan op recente publicaties zoals Anti-Social Media, How Facebook Disconnects Us and Undermines Democracy van Siva Vaidhanathan. Ook zal ik een voorproef geven van mijn nieuwe boek Sad by Design dat dit voorjaar verschijnt in het engels, italiaans, duits en spaans.

    In deze workshop deel ik met jullie allerlei onderzoeken en theorieën en gaan we met elkaar in gesprek: hoe moeten we hier als docenten mee omgaan?

  • Hoe overleven boekhandels het digitale tijdperk? BPH 05A21

    Sewdath Ritoe (onderzoeker bij het lectoraat Crossmedia) & Ruben Logjes, (docentonderzoeker bij het lectoraat Crossmedia en docent CMD)

    In deze workshop vertelt Sewdath Ritoe, onderzoeker Retail bij het lectoraat Crossmedia, over de uitdagingen die traditionele boekhandels hebben en hoe innovaties kunnen helpen. Ruben Logjes, docentonderzoeker bij het lectoraat Crossmedia en docent CMD zal het hebben over hoe je hiervoor een prototype ontwikkelt en hoe hij binnen zijn vak ‘Proof of Concept’ de studenten heeft uitgedaagd om hieraan bij te dragen. Samen gaan zij met ons in gesprek over de tussentijdse bevindingen van het project en nieuwe manieren van digitaal presenteren.



Creative Commons License

Copyright © Hogeschool van Amsterdam

FB    FB    FB    FB