• De nieuwe landkaart

OVER DE CONFERENTIE

Op 12 december jongstleden lieten wij ons ‘van buiten naar binnen’ inspireren over het werkveld van de toekomst. Daarna werkten we in ontwerptafels aan een nieuwe visie en missie. Nu is het tijd om met ons ‘didactisch concept’ aan de slag te gaan. We hebben een onderwijsvisie uit 2012, maar is deze actueel en handelen we er ook naar? Is het onderwijs dat wij aanbieden toekomstbestendig genoeg? Past hetgeen wij doen bij onze nieuwe visie en missie? Wederom laten wij ons inspireren van ‘buiten naar binnen’. Met dat doel organiseren de opleidingen Communicatie en Creative Business deze conferentie en stellen daarbij de vraag hoe de nieuwe landkaart van het onderwijs eruit ziet.

Een keur aan inspirerende sprekers geeft op 27 augustus 2018 antwoord op die vraag in VondelCS. Hun visie vormt het startschot voor een denkproces over de toekomst van beide opleidingen op het gebied van didactiek. Einde najaar willen wij een vernieuwd didactisch concept op papier hebben. Wanneer we dit gaan implementeren staat nog niet vast.

 

Alle documenten en powerpoints van de dag vind je onderaan deze pagina, onder Downloads.

 

  • Paul A. Kirschner

    Paul Kirschner is onder meer hoogleraar bij de Open Universiteit en schrijver van diverse boeken waaronder het succesvolle boek “Ten steps to complex learning”. Hij wordt gezien als expert op het gebied van computerondersteund leren en het verweven van complexe cognitieve vaardigheden. In zijn workshop gaat hij in op de do’s en don’ts van didactiek.

     

    http://Video: https://hva.mediamission.nl/Mediasite/Play/3b4d215a5bf64f4aa8ba236fd0441a311d

     

  • Peter Loonen

    Peter Loonen is directeur bij onderwijsadviesbureau Dekkers. Zijn missie is om exellent onderwijs voor iedereen toegankelijk te maken. Hij streeft naar onderwijs waarbij de resultaten van de studenten hoger zijn en terwijl de inspanning van de docenten minder wordt. Hij vertaalt dit streven in High Impact Teaching.

     

     

     

    https://hva.mediamission.nl/Mediasite/Play/78cd5a34ccbe458497633b85c1e059d91d

     

  • Babs Sirach

    Babs Sirach is de schoolleider Spinoza20First. Deze Amsterdamse Daltonschool heeft een duidelijke visie; ‘Leren doe je door te onderzoeken en te ontwerpen. Leerstof wordt in domeinen rond thema’s aangeboden, zodat je makkelijker verbanden ziet.’ Ze spreekt tijdens haar workshop over wat er gebeurt aan vernieuwing voor de poort.

     

     

     

    https://hva.mediamission.nl/Mediasite/Play/e28ff5a3bb654025860a633ece23894a1d

  • Elly Loman

    Elly Loman is rector bij het Hyperion Lyceum Amsterdam. Deze school is in 2011 gestart aan een innovatief onderwijsconcept waarbij docenten de vakken ontwikkelen en er vanuit wordt gegaan dat de leerlingen gedreven en getalenteerd zijn. De focus binnen het onderwijs ligt hier op het opleiden van kritische burgers met een grote maatschappelijke betrokkenheid.

     

    https://hva.mediamission.nl/Mediasite/Play/65eedc0c8dfc4c7cb5cbfd9e63eab1511d

     

     

  • Migchiel van Diggelen

    Migchiel van Diggelen is onder meer onderwijsontwikkelaar bij de TU Eindhoven. Hij is expert op het vlak van formatief beoordelen, zelfbeoordeling en -sturing, coachen en reflecteren. Hij onderzoekt hoe deze aspecten kunnen worden ingezet ter verbetering van 21e-eeuwse vaardigheden. In zijn talk spreekt hij over een onderwijsconcept zonder cijfers.

     

     

    https://hva.mediamission.nl/Mediasite/Play/7d604a9f615041c59b93ea937a4c6bd51d

     

  • Robert Bouwhuis

    Robert Bouwhuis is onderwijsmanager op het gebied van innovatie en kwaliteit bij de Hogeschool Rotterdam. Zijn specialisatie is talentontwikkeling, kwaliteitszorg en verandermanagement. Hij heeft duidelijke ideeën over onderwijsvernieuwing en brengt ze zelf ook in de praktijk. Hij was helaas afwezig bij de conferentie maar heeft desondanks toch zijn sheets met ons gedeeld over een geheel flexibel curriculum met micro credentials.

     

  • Maike Simon de Vocht

    Maike Simon de Vocht is programmamanager voor Communications Studies bij de Fontys Hogeschool in Tilburg. Ze heeft hier een belangrijke curriculumvernieuwing gerealiseerd en houdt zich daarnaast bezig met de landelijke vernieuwing van het CO-competentieprofiel. Haar talk gaat over een thematisch opgezet curriculum voor de communicatieopleiding.

     

     

    https://hva.mediamission.nl/Mediasite/Play/5c08920583554f02936283a97582c2091d

  • Marco van Hout

    Marco van Hout is mede-oprichter van Programmes & Impact bij de Digital Society School (DSS). Deze leercommunity en talentenpool biedt toekomstgerichte oplossingen in stedelijke omgevingen. Marco streeft naar een vergrootte impact van de creatieve gemeenschap op de werelduitdagingen en spreekt over onderwijsvernieuwing buiten de kaders.

     

     

    https://hva.mediamission.nl/Mediasite/Play/dd85fff69df84028ad5d695edb87e2871d

  • Natasja Corver

    Natasja Corver is de oprichtster van Corver Learning & Innovation en heeft veel ervaring opgebouwd met de ontwikkeling van online leeromgevingen voor het basis- en voortgezet onderwijs en is nu business developer voor Elevate Health, een scale up die e-learning op academisch niveau ontwerpt. In haar talk spreekt ze over de mogelijkheden van e-learning.

     

     

    https://hva.mediamission.nl/Mediasite/Play/300e5cf80ee042aea9c9b9d7973a43451d

  • Koen Wessels

    Koen Wessels is initiatiefnemer van de Bildung Academie, waar hij zich toelegt op het professionaliseringstraject Bildung voor docenten. Ook werkt hij samen met diverse  onderwijsinstellingen om het Bildungsonderwijs te versterken. In zijn workshop heeft hij het dan ook over Bildung in het curriculum.

     

     

    https://hva.mediamission.nl/Mediasite/Play/643870c8bec84ceda5c8e1f58eb3814d1d

  • Jocelyn Manderveld

    Jocelyn Manderveld en werkt voor SURFnet als projectmanager van verschillende innovatieprojecten. Ze heeft een master in onderwijspsychologie en is expert op het gebied van leertechnologie. In haar workshop spreekt ze over de manier waarop learning analytics een bijdrage kunnen leveren voor docenten, studieloopbaanbegeleiders en studenten.

     

    https://hva.mediamission.nl/Mediasite/Play/03f206eade564e82942f2be5a23cefdd1d

  • Hester Glasbeek

    Hester Glasbeek is onder andere onderwijsadviseur bij de Vrije Universiteit Amsterdam. Haar missie draait om het ‘bijdragen aan goed en studeerbaar onderwijs, dat de ontwikkeling van talent maximaliseert voor zoveel mogelijk studenten.’ In haar workshop spreekt ze over het ontwerpen van een leerzaam en studeerbaar curriculum.

     

    https://hva.mediamission.nl/Mediasite/Play/46d626137e0646918d37bfba91e013d71d

Original source:


Creative Commons License

Copyright © Hogeschool van Amsterdam

FB    FB    FB    FB